Wanneer ik als trainingsacteur aanschuif in een training, merk ik vaak wel enige spanning bij de deelnemers. Ze zitten regelmatig met collega’s en willen het graag goed doen.
Vanaf het begin probeer ik al meteen om een stukje van de spanning weg te nemen door te vertellen wat ze van mij kunnen verwachten en benoem ook dat er voor mij er geen goed of fout is. Maar dat ik als trainingsacteur iets terug kan geven over hoe het voor mij was in de rol van de personage die ik op dat moment speel, en wat de indruk en het effect was op mij.
Regelmatig werk ik ook in samenwerking met de trainer met de werkvorm doe het eens fout!
Een ideale oefening voor groepen die er tegenop zien om met een trainingsacteur te werken en /of het graag goed willen doen.
De opdracht is simpel laat de deelnemers even nadenken wat zij een foute manier vinden om …bv. feedback te geven of een slecht nieuws gesprek te voeren ( dus een onderwerp waar het in de training om gaat). Ook de lichaamstaal meenemend. Daarna wordt dit in een aantal korte gesprekjes uitgespeeld met de acteur. De acteur zal passend reageren maar ondergaat vooral de verschillende manieren van benaderen.
Mijn ervaring is dat deze oefening vaak gepaard gaat met veel gelach en ontspanning ! Iedereen doet alvast wat met de acteur en het hoeft juist niet goed. Aanknopingspunten om verder te werken zijn ook: waren er manieren die erg fout leken bij het bedenken en juist meevielen bij het uitspelen en wat heb je ingezet bij het fout doen en kun je daar tegenover ook een meer effectiever manier bedenken?
Zo kun je al vanaf het begin ontspanning creëren bij het werken met een trainingsacteur.
Comments