Schakelen in gesprekken

Ben je ook iemand die zich in gesprekken met name op de inhoud richt ? En zich minder comfortabel voelt wanneer het over de persoon gaat of wanneer er emoties bij komen?
Door feiten en argumenten te benoemen, een standpunt in te nemen en met oplossingen te komen, ben je het liefst aan het werk. Toch werkt dat niet altijd even goed. Waarom? Communicatie vindt op verschillende lagen plaats. Er kan een onderscheid worden gemaakt in 4 niveaus ; Inhoud, Procedure, Interactie en Emotie.

Eigenlijk kan je het voeren van gesprekken ook vergelijken met het schakelen in een auto. Tijdens het rijden schakel je regelmatig over naar een andere versnelling om dit soepel te laten verlopen. Ook in een gesprek is het goed naar verschillende lagen te schakelen. Vooral als het stroef gaat, is het goed om aandacht te schenken aan wat je ziet gebeuren bij je gesprekspartner of wat je ervaart in de interactie. Emoties komen daarbij van rechts, om even bij de metafoor van het autorijden te blijven. Als iemand in de emotie schiet, kan deze ook veel moeilijker logisch denken en pikt dan amper de helft van een gesprek op. Pas als daar aandacht en ruimte voor is, kan er weer veel makkelijker en effectiever geschakeld worden naar de inhoud van een gesprek en ervaar je ook meer verbinding en contact met elkaar.

Wil je ook wat makkelijker leren schakelen in gesprekken? Als gesprekscoach kan ik je daar goed bij helpen. Door middel van het daadwerkelijk oefenen van gesprekken en theoretische handvatten, leer je meer greep te krijgen op de verschillende gespreksniveaus en hoe daarin soepel te schakelen.