Hoe beëindig je op een vriendelijke manier een gesprek?

Onlangs werd ik geïnterviewd door journaliste Ismay Gijsen van Brandpunt plus. Ze was aan het denken gezet door een Amerikaans onderzoek over het beëindigen van gesprekken. En wilde hier ook graag een gesprekscoach over spreken.

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat gesprekken  in ongeveer de helft van de keren eindigt wanneer beide gesprekspartners dat willen. De reden? We zijn verschrikkelijk slecht in peilen wanneer we moeten stoppen met praten en weten daarbij ook nog eens vaak niet hoe we een gesprek precies moeten afronden. We hebben een zogeheten coördinatieprobleem, zeggen de onderzoekers dan.

Ismael herkende dat wel en eerlijk gezegd  wij toch allemaal weleens. Zo’n over enthousiaste gesprekspartner die uitgebreid zijn verhaal vertelt terwijl jij zelf graag verder wilt.

Ik denk dat wij het lastig vinden omdat we bang zijn om de ander te kwetsen of bot over te komen.

Ismay vroeg handige tips hiervoor. Ik zet ze even op een rijtje:

  • maak van tevoren metéén duidelijk dat je bijvoorbeeld weinig tijd hebt of door moet naar een afspraak.
  • herhaal wat de ander zegt om daarmee het gesprek naar je toe te trekken. Door bijvoorbeeld een korte samenvatting te geven van wat iemand zegt en zo naar een afronding te gaan. Zo sluit je het gesprek op een positieve manier af. Je laat merken dat je naar iemand hebt geluisterd en geeft erkenning.”
  • iemand bedanken voor een (leuk) gesprek kan ook een goede afsluittechniek zijn waarmee je de ander een goed gevoel geeft.

Heb je genoeg aan deze tips of wil je ook eens oefenen met een ander gespreksprobleem met  een gesprekscoach. Neem gerust contact op.

Hoe vaker je oefent, hoe leniger je wordt in het voeren van gesprekken. Als je meer bewust bent van welke opties je hebt, krijgt je meer zelfvertrouwen en handigheid in conversaties voeren.”