Heb jij ook goede voornemens ??

Ze worden veel gemaakt, maar helaas . . .ze worden ook regelmatig niet gehaald. Sommige voornemens zijn half januari al weer uit beeld.      Hoe komt dat ? Dat komt onder andere doordat grote (gedrags )veranderingen ook automatisch weerstand oproepen. Ze vergroten de angst. Deze reactie komt voort uit het evolutieproces van ons zenuwstelsel. Onze hersenen schieten in een vecht of vlucht modus. Het is heel handig als er groot gevaar dreigt, maar niet effectief als je een nieuwe weg wilt inslaan.

In het compacte en heel leesbare boek “De kunst van het Kaizen” van Robert Maurer, hoogleraar psychologie aan de medische faculteit in Los Angeles, legt hij duidelijk uit dat het zetten van kleine stappen en haalbare doelen een groot effect geven. En dan bedoelt hij ook echt, kleine stappen! Een minuut bewegen per dag was bijvoorbeeld de eerste stap voor een vrouw die veel te dik en overbelast was. Het bracht haar uiteindelijk wel naar een veel gezondere en sportievere levensstijl.

Door kleine stapjes te zetten, wordt de weerstand tegen de verandering kleiner en krijg je er zelfs plezier in. De hersenen maken nieuwe verbindingen en daarom beklijft het. In het boek staan heel veel concrete voorbeelden . Het inspireert mij in ieder geval om mijn goede voornemen zoals het meer aandacht besteden aan mijn administratie vorm te geven. Het is toepasbaar op vele fronten. Bijvoorbeeld ook bij gespreksvoering. Als je een gesprek wilt  aangaan die je liever uitstelt en waar je tegenop ziet. Stel dan daarbij de doelen voor jezelf niet te hoog. Ga eerst eens experimenteren met een kleine stap. Grote kans dat dat naar meer smaakt. Zou je daar wel steuntje bij kunnen gebruiken, neem gerust contact op.

                                                      Wat zou een eerste kleine stap voor jouw voornemen zijn?